Viewing: News - View all posts

José Luis Hernández-Estrada: “En los pueblos de Venezuela reside el corazón de El Sistema” 

En Caracas - Centro de Acción Social por la Música, sede del Sistema Nacional de Coros y Orquestas de Venezuela. Septiembre, 2014.


Publicado por Prensa FundaMusical Bolívar
Septiembre 19, 2014

 
El joven mexicano, uno de los egresados del Programa El Sistema Fellows del Conservatorio de Nueva Inglaterra de Boston, está en el país para dictar una cátedra de dirección a nueve jóvenes promesas de la Sinfónica de la Juventud Barloventeña; además de trabajar con más de 90 niños y jóvenes del núcleo Mamporal, en el estado Miranda
 
Pocos le van a creer. Se ríe, asombrado, al decirlo. El joven director mexicano-estadounidense José Luis Hernández-Estrada asegura que cuando narre la experiencia que ha vivido en el Núcleo Mamporal, ubicado en el estado Miranda, serán contadas las personas que le creerán. “Cuando llegue y les diga que un pueblo con 30 mil habitantes cuenta con una orquesta de alto nivel, que puede tocar la Sinfonía n° 2, de Gustav Mahler, o la Sinfonía n° 2, de Pyotr Ilyich Tchaikovsky, poco me van a creer. ¡Es algo de proporción impactante!”, afirma el músico que cuenta con una Maestría en Música con Especialización en Dirección Orquestal de la Universidad de Texas Pan-American.
 
Lleva ya casi una semana de asombro, lo sabe. El director, egresado del Programa El Sistema Fellows del Conservatorio de Nueva Inglaterra de Boston, se encuentra en el núcleo del Sistema Nacional de Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela dictando un taller de dirección para nueve integrantes de la Sinfónica de la Juventud Barloventeña. Con Rosmarly Retortillo, Lino Castillo, Jesús Delgado, Verónica Verdú, Arianni Hernández, Jazmín Oliveros, Miguel Díaz, Edgar Montes, y César Viana, ha descubierto una camada de líderes musicales y comunitarios.

“Eduardo Mata, director mexicano, decía que ‘la música no existe hasta que suena’. La música se vuelve un acto de creación, y eso es lo que estamos trabajando aquí: cómo vamos a transmitir la música, técnica, audición. En estos chicos veo a un grupo de líderes sociales importantes. No solo serán los nuevos directores de núcleos, sino que ayudarán a contribuir con la meta del millón de niños y jóvenes para 2019”, asegura José Luis Hernández-Estrada.

Además del trabajo con los jóvenes directores, el músico mexicano ha estado ensayando con las dos orquestas del núcleo de Mamporal, que dirige la profesora Beatriz Repoll, la Sinfonía n° 2, de Gustav Mahler. “En los pueblos de Venezuela reside el corazón de El Sistema. Lo puedo palpar en esa sensación de liberación y felicidad que tienen esos jóvenes cuando hacen música. Este núcleo muestra un trabajo mundial. Aquí está parte de tocar y de luchar. Los alumnos más aventajados enseñan a los más pequeños. Tengo muchachos de 14 a 15 años dirigiendo como unos maestros, porque el sistema pedagógico se vuelve más avanzado cuando lo basas en la confianza al alumno. El Sistema es uno de los grandes proyectos culturales del mundo. Hacemos de la música un medio para la superación y una ventana hacia un universo resplandeciente”, narra el músico que creó en Oklahoma, Estados Unidos, la primera iniciativa inspirada en El Sistema en esa localidad.

El taller de dirección y el trabajo que realiza el maestro José Luis Hernández-Estrada, en el Núcleo Mamporal, forma parte del trabajo pedagógico del Sistema Nacional de Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela, institución tutelada por la Fundación Musical Simón Bolívar, adscrita al Ministerio del Poder Popular del Despacho de la Presidencia y Seguimiento de la Gestión de Gobierno de la República Bolivariana de Venezuela.

Fuente: 

http://fundamusical.org.ve/prensa/jose-luis-hernandez-estrada-en-los-pueblos-de-venezuela-reside-el-corazon-de-el-sistema/
 

José Luis Hernández: En Mamporal se forman nuevos líderes sociales por medio de la música 



Publicado por Correo del Orinoco 
Septiembre 18, 2014 


Texto/Luis Jesús González Cova
Foto/Cortesía FundaMusical Bolívar


“Me siento privilegiado de estar acá en Mamporal, en esta comunidad musical de ensueño compartiendo con ustedes que son un ejemplo para el mundo. Me siento orgulloso como latinoamericano que sea acá, en Venezuela, donde se está dictando pauta en el mundo en materia musical”, así comenzó la jornada de trabajo de ayer el director mexicano José Luis Hernández frente a unas 90 niñas y niños integrantes del Núcleo del Sistema Nacional de Orquestas y Coros Infantiles y Juveniles de Venezuela, de Mamporal, estado Miranda. 

El maestro mexicano, reconocido internacionalmente, llegó el pasado lunes a la comunidad mirandina, invitado por la Fundación Musical Simón Bolívar, para trabajar durante cinco días en la formación de la Orquesta Sinfónica de la Juventud Barloventeña y de un grupo de directores con edades que van desde los 14 años.
 
José Luis Hernández tuvo la oportunidad de seleccionar cualquier otro núcleo del Sistema, pero prefirió una zona rural, de no tan fácil acceso y donde además su trabajo sería más necesario, entre otras cosas, por la carencia de profesores, como ocurre en Mamporal, un núcleo dirigido por la maestra Beatriz Ripoll, fundado hace ochos años con unas 60 niñas, niños y jóvenes, cifra que se ha multiplicado hasta completar los 400, más nos 500 que son atendidos directamente en las escuelas de la zona.
 
Para el mexicano, esta visita de carácter pedagógico forma parte de una misión institucional de la Fundación Musical Simón Bolívar, pero también de un interés personal de contribuir con el Sistema y con el pueblo venezolano, al transmitir todos los conocimiento que ha tenido la oportunidad de adquirir a lo largo de su vida en instituciones de mucho renombre y prestigio internacional.
 
“Siento que acá en Mamporal, que en los pueblos de Venezuela esta el corazón del Sistema. Acá se siente ese deseo de superación, de hacer las cosas bien. Se ven a las muchachas y a los muchachos alegres, gustosos de hacer música, y de hacer música juntos, que es el gran proyecto que llevamos a cabo: hacer una concertación a través de la música”, comentó al Correo del Orinoco el músico que ya estuvo en la tierra de Bolívar en 2012, cuando conoció de cerca el proyecto fundado por el maestro José Antonio Abreu.
 
El invitado internacional calificó como “un gran trabajo” el que se realiza en el Núcleo de Mamporal, una población de unos 30.000 habitantes con una orquesta sinfónica juvenil capaz de tocar autores tan complejos como Gustav Mahler.
 
“Y no solo tiene la capacidad de tocar ese repertorio, sino que además la interpretan, le imprimen un gesto artístico y pasión latinoamericanista que particularmente me llena de orgullo”, acotó Hernández Estrada.
 
APRENDER CON ALEGRÍA
 
Durante la mañana de este miércoles, luego de un taller solamente con el grupo de incipientes directores, el invitado internacional guió a los nuevos batutas, esta vez directamente frente a la Orquesta Infantil del Núcleo de Mamporal.
 
Mientras aprendían  de la mano del mexicano, las y los participantes mostraron una alegría y felicidad como si estuvieran jugando a dirigir una orquesta, pero sin dejar de lado el rigor de la atención que debe prestar quien aprende.
 
Para ofrecer una muestra al Correo del Orinoco, Hernández trabajó primero con la adolescente de unos 14 años de edad, Josmarly Retortillo, en quien el maestro reconoció un potencial talento en la dirección orquestal y con Lino Castillo, un joven de unos 18 años, un poco más experimentado gracias a su trabajo desarrollado al frente a la misma orquesta del Núcleo de Mamporal.
 
EL FUTURO
 
También participaron en el taller con Hernández Estrada los futuros directores y “líderes musicales de Venezuela” Jesús Delgado, Verónica Verdú, Arianni Hernández, Jazmín Oliveros, Miguel Díaz, Edgar Montes y César Viana.
 
Según detalló José Luis Hernández, el trabajo con los directores se concentró en técnicas de dirección, métodos pedagógicos, en la comunicación gestual y la técnica con la orquesta y en el entrenamiento auditivo y vocal para vincularse con los músicos. En líneas generales, nuevos recursos que serán de mucha utilidad durante el resto de su formación.
 
“Además de prepararse desde el punto de vista artístico, estamos discutiendo también las características que debe tener un director como líder social  que sepa concertar en una comunidad con distintas visiones. Porque el proyecto del Sistema, pensado orgánicamente, requiere de esos nuevos talentos. Estoy seguro que va haber en este grupo directores que se van a convertir en líderes de la comunidad, que van a tener sus propias orquestas, van a gestionar proyectos y van a hacer crecer el Sistema hasta llegar a la meta del millón de participantes en 2019, ellos van a ser parte de esto”, auguró el experimentado director.

Fuente: 

Edición digital: http://www.correodelorinoco.gob.ve/comunicacion-cultura/jose-luis-hernandez-mamporal-se-forman-nuevos-lideres-sociales-por-medio-musica/
Edición impresa: http://www.correodelorinoco.gob.ve/wp-content/uploads/2014/09/CO1800.pdf 

Atlanta Music Project Celebration  



Atlanta Music Project co-founders Dantes Rameau and Aisha Bowden have invited me to guest conduct the Sistema-inspired South Bend/Gilbert House Children's Orchestra in their end of year concert celebration at the Midtown W in Atlanta. I’ll spend a full week working with the orchestra and their teachers to prepare for the event. The final performance will feature over one hundred musicians who are "forging confidence, ambition, and creativity through music." The concert will also feature celebrity host Lauren Cohan, star of The Walking Dead. Stay tuned for updates from Atlanta. 

Learn more about the vision behind the Atlanta Music Project: 

  

Updates 05/20/14 

The concert was a success. The Atlanta Music Project is clearly a leading social change through music program in the United States. I am thankful for the opportunity to collaborate with their students, leaders, and advocates. It was wonderful to meet so many diligent youth who are forging a brighter future each day—making music with true joy and commitment. This week, I heard a third-grade clarinet player with skills well ahead of his age. I saw dedicated teachers who know how to nurture talent and build confidence in their orchestras. I met glowing parents proud of their students and a community of leaders who understand that giving youngsters a platform to engage in the pursuit of excellence is a noble and worthwhile investment. I was also inspired by our concert host Lauren Cohan, a passionate advocate for music who is kind to share her time and influence in support of those who need it most. There are many others who play a part in the program’s success. Sistema Fellows Dantes Rameau and Aisha Bowden are the co-founders and visionaries behind the project and lead everyone with infectious enthusiasm.  What great gift my friends have given to the city of Atlanta! 

See the picture sets by Anthony Alston Jr./Solidarity Films: 

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.785337434819507.1073741867.134499223236668&type=1
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.785263008160283.1073741866.134499223236668&type=1




 

El Sistema Orchestra Performs First Concert In OKC 

By Heather Hope, News 9 - KWTV

News9.com - Oklahoma City, OK - News, Weather, Video and Sports |

OKLAHOMA CITY -

For three months, El Sistema has been a positive outlet for Oklahoma City school children in need of an afterschool activity. The music program put instruments in 100 students' hands, and Friday night was their very first concert.

The students performing on Friday night never played instruments before this program.

Watching TV and playing games is all 9-year-old Malachi Lewis said he would do after school. That is until he joined the El Sistema Oklahoma children's orchestra.

"I like it a lot because you can play your instrument, I play the tuba, and it makes big sounds," Malachi said.

Malachi's grandmother Alta Gleason loves the program.

"It's built up his self-esteem, he feels better about himself, he has to shake hands, stand and bow," said Gleason, who also serves at the Vice President of the Gatewood Elementary School PTA, where Malachi attends. "It is a hard neighborhood and school because it is more inner city, so we don't get a lot of things offered to us."

El Sistema started in September, giving about 100 third to sixth graders from six schools, a free instrument and a world-class education in classical music.

"We weren't asking for model students, we were looking for those who we wanted to see turn around," said Jose Luis Hernandez-Estrada, Executive director and principal conductor of the El Sistema orchestra. "It is a social change program through music, and we use the orchestra as our vehicle."

The young minds learn how to read music and work as a team.

"I tell them every day, if you can learn a piece of music with all those intricacies and complexities, hey, you can accomplish anything in life," said Hernandez-Estrada.

Malachi's grandmother agrees.

"Malachi just doesn't want to miss, he has not missed one night and he just doesn't want to miss," she said.

"He has three hours of music every night that is positive, and this is a possibility that it could take him on to college."

The El Sistema orchestra plans to join with the Northwest Classen High School band and orchestra for a joint concert on March 7.

Salzburgo 2013  


Salzburgo, la ciudad natal de Mozart. 

Por invitación del Maestro José Antonio Abreu, el joven director de orquesta de origen mexicano Jose Luis Hernandez-Estrada se une a la delegación que acompaña la gira Salzburgo 2013 de El Sistema. Acerca de tan importante evento José Luis destaco, “Estoy profundamente agradecido por la invitación tan generosa que se me brindado. Seré testigo del enorme talento artístico que mas de 1,400 jóvenes músicos Venezolanos compartiran en la ciudad natal de Mozart y de su mensaje de esperanza y optimismo hacia el futuro.” La participación de El Sistema inicia el día 24 de Julio con la presentación de la Sinfonía No. 8 de Mahler (de los mil) por la OSSBV bajo la dirección de Gustavo Dudamel y culmina el 11 de Agosto con la presentación de la Orquesta Sinfónica Infantil de Venezuela dirigida por Sir Simón Rattle.

At the invitation of José Antonio Abreu, young conductor Jose Luis Hernandez-Estrada joins the El Sistema delegation in residence at the 2013 Salzburg Festival. Regarding this important event Jose Luis commented, “I am profoundly grateful for such a generous invitation. In Mozart’s birthplace, we will be witness to the artistic prowess of more than 1,400 young Venezuelan musicians who will communicate their message of hope and optimism towards the future.”  El Sistema opens its series with a Simon Bolivar Orchestra performance of Mahler’s Symphony of a Thousand led by Gustavo Dudamel and culminates the Festival with the debut of Venezuela’s National Children’s Orchestra playing Mahler’s the Titan under the baton of British conductor Sir Simon Rattle.

May with the Hartford Symphony  



After leading four performances with the St. Luke’s Philharmonia in Oklahoma, Jose-Luis heads to Connecticut to guest conduct the esteemed Hartford Symphony Orchestra. The concert is to be held on May16th at the Bushnell Center for the Performing Arts and is part of the organization’s flagship education programs. He will conduct a repertoire that includes movements from Beethoven and Mozart Symphonies; Mendelssohn’s evocative Nocturne from Midsummer Night’s Dream, and Copland’s Hoe-Down from Rodeo. “I am delighted to be able to work with some of the finest musician’s in New England, Jose-Luis said, “the orchestra has a rich history of musical excellence and a strong commitment to making the experience of music accessible to all.” As part of the event, Jose-Luis will also present a dynamic pre-concert workshop to a few hundred students and their teachers. Tickets available at: http://www.hartfordsymphony.org/

Social Action Through Music at OCU (MUED 2071) 


Photo: Peter Dammann 

Announcing a new course for OCU students and learning opportunity for El Sistema-inspired music educators.  

El Sistema: Social Action Through Music (MUED 2071) 
Social Media Flyer: https://smore.com/6yk0  

About the Course: 

Social action through music refers to the ideal that 21st century musicians play a part as leaders in the development of a thriving civil society. This course prepares musicians to envision artistic careers that create public value, transform communities, and dignify the human condition. The course focuses on the philosophy and practice of El Sistema, Venezuela’s revolutionary music education program. The course meets every Monday at 11 a.m.

Qualified students may also seek guided internships (optional) with El Sistema Oklahoma, a program of the Wanda L. Bass School of Music and St. Luke's United Methodist Church. The "open-source" course will be made available via video webcast to music educators across the United States and internationally.

Learning Objectives:

-Students will learn to discern the practical and affective capacities of music through critical thinking and practical immersion into its social, philosophical, ethical, and spiritual constructs as exemplified by El Sistema and other relevant 21st century models and frameworks.
-Develop preliminary aptitudes for teaching and learning in community arts education settings; and advocating for music as an instrument for social transformation.
-Envision new and innovative self-concepts for professional engagement as musicians, citizens, artists, and scholars.

Instructor: Jose Luis Hernandez-Estrada, M.Mus. 
Sistema Fellow '12 (New England Conservatory) 

Fall 2013 Syllabus and Readings upon request.

*If you are not an OCU students but would like to learn more about how to partake in the course via informal distance-learning (non-credit), email the instructor at jlhernandez@okcu.edu.

Coming up: A Latin American Tour  


The Simon Bolivar Orchestra of Venezuela. 

At the invitation of El Sistema’s founder Dr. Jose Antonio Abreu, young Mexican conductor Jose Luis Hernandez-Estrada joins the Simon Bolivar Orchestra of Venezuela for their upcoming Latin American tour. Under the artistic leadership of Gustavo Dudamel, the tour takes the acclaimed orchestra to the principal concert halls of Buenos Aires, São Paulo, Brasilia, and Bogota. “I am honored to play a part in helping advance the ideals of El Sistema. This will be an inspiring tour and a wonderful opportunity to learn from Maestro Dudamel and his orchestra—a shining emblem of excellence, joy, and of the future of music,” Jose Luis said. For their April 1-12 tour, the orchestra performs a repertoire that includes Stravinsky’s Rite of Spring, Revuelta’s La Noche de los Mayas, and Beethoven’s epic Fifth Symphony

Oklahoma City University hosts El Sistema symposium: "Music Transforms"  

 

The Wanda L. Bass School of Music at Oklahoma City University will present a symposium on the revolutionary El Sistema entitled, “Music Transforms,” on April 13. The symposium is open to the public and encourages the participation of educators, musicians, and community leaders. Registration is free and includes lunch.

“Music Transforms” will explore El Sistema’s innovative approaches to music education, community engagement, and social transformation. Focusing on the history, philosophy, and practice of the Venezuelan program; the symposium seeks to inspire musicians, educators, and community leaders to embrace music as a potent force for building a more prosperous future in the United States and beyond.

The featured speakers are Jamie Bernstein, internationally renowned narrator, writer, and broadcaster; Christine Witkowski, Director of the Los Angeles Philharmonic’s YOLA at HOLA program (Gustavo Dudamel’s signature program); Stanford Thompson, CEO of Play on, Philly! and chair of the US National Alliance of El Sistema-inspired programs; and Jose Luis Hernandez-Estrada, classical conductor, author, and Executive Director/Head of Learning of El Sistema Oklahoma. 

The half-day symposium at OCU is co-sponsored by El Sistema Oklahoma, a program of St. Luke’s United Methodist Church in partnership with OCU.

Download brochure 

Young Conductor Explores El Sistema in New Book  




 
In 1975, José Antonio Abreu, a Venezuelan economist and musician, founded El Sistema, a revolutionary music education and social action project that has changed the lives of thousands of his country’s youth. In 2009, Maestro Abreu was awarded the TED Prize and was granted a wish: to identify “gifted young musicians, passionate about their art and social justice,” who would take his vision to the world. Upon his recommendation, the New England Conservatory of Music in Boston founded the Sistema Fellows program. 
 
In his book, “Aesthetics of Generosity: El Sistema, Music Education, and Social Change,” author and 2012 Sistema Fellow Jose Luis Hernandez-Estrada, shares his journey into the heart of El Sistema as he uncovers how music can change lives. For this book, Jose Luis draws from his experiences as an artist-in-residence in over a dozen núcleos or learning centers throughout Venezuela. 
 
In thirty-two “beautifully written vignettes,” Jose Luis captures aspects of El Sistema’s history, philosophy, and practice. Filled with heartwarming stories, personal reflections, and observations, the book seeks to provide a perspective to the building of a “new era in the teaching of music, in which social, communal, spiritual, and vindicatory aims become a beacon and a goal for a vast social mission.”
 
Jose Luis is a classical conductor, educator, and speaker who believes in music and the arts as powerful agents for social transformation. He earned music degrees from Texas Christian University and the University of Texas Pan-American. He performs and teaches around the world. For more info on the author visit his website at www.joseherstrada.com 

5" x 8" (12.7 x 20.32 cm)
Black & White on White paper
188 pages
ISBN-13: 978-1480227187 
ISBN-10: 1480227188
BISAC: Music / Instruction & Study / General

To order copies of the book visit:  
https://www.createspace.com/4021655
 
###